Warming-up

Warming-up    door Ben Denekamp

Badminton is een gezonde sport voor je lijf en leden, aangezien je praktisch alle spiergroepen in je lichaam aanspreekt. Bij sommige zelfs de lachspieren! Hierbij dient wel vermeld, dat badminton ook een blessure gevoelige sport is. De spierbelastingen zijn namelijk kort en hevig. Er zijn ook sporten, die wat dit aspect betreft gunstiger zijn voor je spieren zoals b.v. zwemmen, hardlopen, fietsen enz. Waarbij natuurlijk sprake is van een meer geleidelijke opbouw van de spierbelasting, maar dat zijn natuurlijk sporten, die vergeleken met badminton dodelijk saai zijn.

Het goede bericht is, dat je natuurlijk zelf veel kunt doen om blessureleed te voorkomen. Dit kan b.v. door een goede voorbereiding op de belasting van je lichaam, ook wel warming-up genoemd.

Op dit punt verbaas ik mij soms als ik om mij heen kijk bij ons clubje. Regelmatig zie ik mensen de zaal binnen stappen, hun jas uit trekken, de baan opstappen en direct met volle kracht de shuttle het net over jagen, alsof hun leven er vanaf hangt. Zowel competitiespelers als recreanten! Het hoeft geen betoog, dat dit natuurlijk dramatisch is.

Wat is dan een betere voorbereiding? Hierop is geen eensluidend antwoord te geven. Er zijn meerdere goede oplossingen. Je kunt speciale oefeningen doen of je kunt in ieder geval met de shuttle langzaam starten met b.v. rustig een clear te slaan. Wel is het verstandig om eerst een inspanning te verrichten, die je hart sneller doet kloppen. De bloedtoevoer wordt hierdoor bevorderd en alle delen van je lichaam worden als het ware wakker geschud of opgewarmd. Als dit is gebeurd komt de volgende stap, het rekken van je spieren. Ook dit is crusiaal, want een opgerekte spier, zal daarna bij een piekbelasting niet zo snel het risico lopen te scheuren.

Om een idee te geven, een goede warming-up zal alles bij elkaar minstens een kwartier in beslag nemen.

Ook een goede warming-up van je lichaam is het ouderwetse touwtjespringen. Er is in onze vereniging een competitiespeler, die hier zeer bedreven in is. Ook een prima-oplossing. Maar wat ook goed werkt, wanneer je op de fiets naar de sporthal komt, van de fiets afstapt en zo snel mogelijk begint om een shuttle te slaan, ben je ook goed bezig. Een goede warming-up oefening op de baan is ook nog altijd het “vlinderen”, waarbij je wel de medewerking van je tegenspeler nodig hebt om in de juiste volgorde kort-lang te spelen.

Als afsluiting zou ik iedereen willen adviseren om bewust om te gaan met je sportinspanningen, zodat je er zolang mogelijk met plezier aan kunt deelnemen.